A’Pelago lanserar sin digitala plattform för coworking-tjänster i Åbolands skärgård

30.01.2023

Aboa Advest Oy är delägare i A’Pelago Experience Ab


PRESSMEDDELANDE                                                             

Fritt att publicera 30.1.202

A’Pelago Experience Ab lanserar idag sin digitala plattform och erbjuder kreativa arbetsmiljöer och mångsidiga möjligheter för samverkan i den Åboländska skärgården

Ett nytt koncept för kreativitet, innovation och entreprenörskap vaknar till liv i Åbolands skärgård då verksamheten för bolaget A’Pelago Experience sparkar i gång med lanseringen av den digitala plattformen för coworking: denna erbjuder mångsidiga möjligheter till att kombinera distansarbete med naturupplevelser i vår unika skärgård. Initiativtagarna och entreprenörerna Patrik Anckar och Timo Ketonen drivs av visionen om en kreativ och livskraftig skärgård som upprätthålls på ett hållbart sätt.

A’Pelago Experience bidrar aktivt till att bygga upp en gemenskap bland entreprenörer och företag med ett genuint intresse för skärgården. Den digitala plattformen omfattar i initialskedet 12 ställen i den åboländska skärgården med olika profiler, som kan uppsökas på www.apelago.fi. Samtliga ställen erbjuder digitala nomader och företag en kreativ arbetsmiljö för möten, utbildningstillfällen och distansarbete i skärgården.

Det här sker genom bokning av s.k. coworking-utrymmen där man kan arbeta och träffa andra företagare. Det som differienterar A’Pelago från internationella digitala bokningstjänster är att vi känner våra ställen och deras entreprenörer och kan således matcha företagskundens behov med det som erbjuds. A’Pelago Experience är även verksamt inom coaching och konsultering av företag och i synnerhet yngre entreprörer.

Bolagets målsättning är att bygga upp ett nätverk av företag, teknologier och affärsmodeller som bidrar till företagsamheten i skärgården. Verksamheten inkluderar ett årligen återkommande internationellt business-seminarium som samlar ihop beslutsfattare, forskare, företagsledare och investerare, samt lokala företagare för att ta fram nya initiativ för skärgårdens affärsmöjligheter och dess nyckelfrågor. Evenemanget går under namnet A’Pelago Initiative och äger rum på Skärgårdscentrum Korpoström 10-11 augusti. Programmet och de namnkunniga talarna är redan klara och finns att se på webbsajten. Den gemensamma nämnaren för våra talare och deltagare i paneldiskussionerna är att alla har ett aktivt intresse för att utveckla företagsamhet och innovationer med anknytning till skärgården.


Maria Leppäkari
, livskraftschef för Pargas skärgårdsstad ser att Åbolands skärgård är full av möjligheter:

”Pargas stad har i sin nya strategi förbundit sig att värna om en livskraftig skärgård och gläds därför speciellt över A’Pelago initiativet. Världen förändras, så även utmaningarna inför hur vi tänker och arbetar kring frågor om hållbarhet, delaktighet, utveckling och trivsel samt välbefinnande. Innovativa och kreativa initiativ med internationell touch, som A’Pelago, är vi gärna med och stöder.

Tanja Liljeqvist ansvarar för hotellverksamheten på Kasnäsudden. Hon ser att samarbetet med A’Pelago Experience kan bidra till att förlänga säsongen för skärgårdens företagare:

”Vi ser fram emot att få medverka i A’Pelago och ser stora möjligheter i den samverkan med andra aktörer i skärgården konceptet erbjuder. Genom vårt mångsidiga utbud av tjänster och produkter och vårt unika läge har vi mycket att erbjuda A’Pelagos användare. Konceptet stöder också vårt arbete med hållbar utveckling, vilket blir en allt viktigare del av vår verksamhet.

Anna Franzén är verksamhetsledare på Åbolands Skärgårdsstiftelse. Hon ser att A’Pelago Experience går i linje med stiftelsens arbete för att öka medvetenheten om att skärgården inte stannar bara för att sommaren tar slut.

”Skärgårdscentrum Korpoström är en levande mötes- och arbetsplats under årets alla månader och passar därför perfekt för A’Pelago. Skärgårdsstiftelsen är som huvudägare bara en av många organisationer som verkar i huset och gemenskapen rymmer redan nu en inspirerande blandning av skärgårdsbor som jobbar med utvecklingsfrågor, är forskare, projektarbetare, parkskötare, konstnärer eller något annat. Vi ser fram emot nya möten som vidgar allas vyer.”

 

Bakgrundsinformation om entreprenörerna:

Timo Ketonen är en erfaren entreprenör och placerare som brinner för kultur och skärgårdsliv. Han etablerade sitt riskplaceringsbolag Aboa Advest år 2015 och är tredje generationens familjeföretagare. Ketonen är fast bosatt på Lillandet i Nagu.

Patrik Anckar är serieföretagare, varumärkesexpert och strategisk rådgivare som främst arbetat på global basis. Hans rötter är på en holme i Nagu där han sommartid har sitt virtuella kontor.

I A’Pelagos team ingår även Albin Järvinen (försäljning och kundbetjäning), Alina Sippolainen(marknadsföring och hållbarhet) och Andreas Anckar (webbutveckling). A’Pelago Experience Ab:s kontor är på Airisto Marina i Pargas.

Tilläggsinformation:

Timo Ketonen, Partner och co-founder
Mobil 040 083 1205

Patrik Anckar, Partner och co-founder
Mobil 050 408 7730