Vår, sol och energi

06.04.2021

KOLUMN I ÅBO UNDERRÄTTELSER

Timo Ketonen

Idag är det annandag påsk när jag skriver denna kolumn: det blåser 13 m/s från sydväst och det går vita gäss på fjärden mot Sandö.

En del tallkvistar och kottar yr omkring i den virvlande vinden.

Vi har fått njuta av flera soliga dagar senaste vecka och speciellt påsken har varit solig och skön: denna gång har vi firat tre födelsedagar inom familjen från fredag till söndag. Vi har även haft besök av ungdomarna, min kära mor, samt min sambos syster och hennes familj från Åbo.

Vid separata tillfällen dock, eftersom vi fortfarande lever mitt i pandemin.

Solljuset har gjort gott, vi har lapat sol både på terrassen och den nybyggda altanen, som är väl skyddad för de sydvästliga vindarna av den höga klippan på Snäckudden.

Sol och värme är ingen självklarhet här i Finland och just därför känns det extra skönt med solljuset efter en kall och delvis mörk vinter. Solen ger energi för både kropp och själ – jag kan känna hur tankarna svävar iväg och tillvaron känns allt mer positiv, trots de fortsatt exceptionella förhållandena i samhället.

Ljuset och värmen väcker även naturen: svanarna seglar ståtligt förbi vår udde, strax efter att islossningen ägde rum tidigare i veckan. Altanen är prydd av narcisser, hortensior och påskliljor och de färggranna blommorna njuter precis som vi människor av att bada i solens värmande strålar.

Solen är också en tillgång till energi. Jag kommer ihåg att vi hade en solpanel redan på 1980-talet på mammas stuga i Pargas.

Då talade vi inte om energilagring, men vi hade ett bilbatteri som laddades med solenergi och då kunde vi t.ex. se på idrottsevenemang i en gulfärgad, bärbar TV med svartvit bild.

När batteriet sinade var det slut på det roliga, då såg vi inget mer efter att TV bilden blivit mindre och mindre, kanske just mitt i det intressanta loppet med finländarna i topp.

Idag har teknologin utvecklats märkbart och vi kan ta solenergin tillvara på ett mer effektivt sätt. Jag har samarbetat med Playgreen Finland i flera år nu och har just investerat i mitt andra solkraftverk här på Snäckudden.

Sedan tidigare har vi tre solpaneler i båthamnen, för att ladda batterierna för den elektriska propulsionen ombord på segelbåten. Nyinvesteringen innebär att vi har 25 solpaneler på 375W var på hustaket, vilket ger en totaleffekt på 9,375 kWp.

Lagringskapaciteten i de två litium batterierna är 20 kWh. Detta möjliggör lagring av solenergi på dagen och således kan vi ladda vår elbil på natten ur batterierna. De fem senaste dygnen har solpanelerna generarat mellan 22 och 28 kWh solenergi per dag.

En dylik investering kan man räkna hem på mindre än 10 år, i synnerhet då elöverföringen är rätt så dyr här i skärgårdsmiljön. Men även i stadsmiljön är dylika investeringar energieffektiva såväl i kommersiella utrymmen som i bostadsfastigheter.

Investeringarna i solenergi har ökat kraftigt både i Finland och i Europa under de fem senaste åren. Den senaste statistiken från år 2019 i Tyskland ger vid hand att solenergin utgör redan mer än 8% av hela energiproduktionen i landet och andelen av förnybar energi var redan 40% av den totala energiproduktionen.

Målet är att förnybar energi ska stå för 65% av hela energiproduktionen år 2030. Målsättningen är att köra ned den miljöförstörande kolkraften helt och hållet i det långa perspektivet. I Finland har Fingrid publicerat att solenergisystem kopplade till elnätet utgjorde 27 MW i slutet av 2016, ca. 70MW år 2017 och år 2018 ökade produktionskapaciteten med hela 82%. År 2019 var tillväxten 64% och den totala kapaciteten utgjorde 198 MW.

Det finns inga siffror för år 2020 ännu, men tillväxten torde fortsätta i samma takt. Solenergin utgör ca 60% av den småskaliga, lokala energiproduktionen och således är detta betydande med tanke på jordbruk, mindre industrianläggningar och fritidsbostäder.

Med ett ökat antal elbilar och laddningsbara hybrider på våra vägar kör vi alltmer med förnybar energi. Inom bilindustrin räknar de stora biltillverkarna med att alla nytillverkade bilar är elbilar från och med år 2030: detta har t.ex. Ford och Volvo satt som mål i Europa och General Motors har nyligen kungjort att de endast ska sälja bilar utan utsläpp år 2035.

För Finlands del var hela 25% av alla sålda bilar hybrider eller elbilar i februari-mars i år. Således går utvecklingen mot mindre utsläpp även i vårt land.

För den förnyade bilparken behövs en större produktion av förnybar energi i form av både solenergi och vindkraftverk inom den närmaste framtiden.

Detta är en utveckling som synes positiv åtminstone i mina ögon.