02.02.2021

Entreprenörskap handlar om mod och resiliens

KOLUMN I ÅBO UNDERRÄTTELSER

Timo Ketonen

Denna gång väljer jag att skriva om entreprenörskap och företagsamhet.

Jag är själv entreprenör i tredje generationen: både min mor och morfar, samt far och farmor har varit företagare under merparten av sina aktiva år i näringslivet. 

Nu skriver jag alltså inte om släktbolaget TS-Yhtymä Oy, utan om mitt intresse för företagsamhet och engagemang i uppstartsföretag och andra tillväxtbolag.

Entreprenörskap handlar till stora delar om mod och resiliens. Det krävs mod att starta ett företag med ambitionen att växa och anställa fler personer inom verksamheten. 

Egen företagare i all ära, men i mitt perspektiv är jag mest intresserad av att investera min tid och kapital i företag med en affärsidé som syftar på tillväxt.

Jag har personligen och genom familjeföretaget Aboa Advest Oy investerat i ett 20-tal uppstartsföretag, av vilka det stora flertalet ännu är verksamma och växer. 

Det är helt väsentligt att ett nystartat företag byggs upp av ett team med olika kompetenser och gärna med representanter med olika kulturbakgrund.

Detta är av vikt i synnerhet då man har för avsikt att växa på en internationell marknad. 

I synnerhet i dagens digitala värld är det en grundförutsättning att man väljer att skapa en produkt eller en tjänst som kan säljas globalt, även om det är klokt att erövra världen med ’baby steps’ dvs en marknad åt gången. 

Det finns vissa undantag, bland annat spelbolag som kan utnyttja det digitala ekosystemet och ta över hela världen med en gång. Bland annat Rovio och Supercell är framgångsrika exempel på detta.

Affärsidén behöver inte vara unik, men man ska ha siktet uppställt på att göra den bästa produkten på marknaden. 

Elbilen är en gammal uppfinning från slutet av 1800-talet, men Tesla har lyckats förverkliga idén med batteriteknologi och infrastruktur kombinerad med en unik design och nytänkande inom försäljningskanaler. 

Slutresultatet torde vara känt för alla: Tesla har den högsta värderingen av alla bilbolag och försäljningen och resultatet har varit goda under den senaste tiden.

Men även för Tesla tog det länge, över 18 år att uppnå framgång på sista raden. Det är vanligt för teknologiföretag att värdet av bolaget stiger markant först efter 10-15 år, det är inga snabbvinster att räkna med som investerare.

Såväl för entprenören som för placerarna gäller ordet resiliens. Resiliens är en beskrivning av, på ett eller annat sätt, förmågan att stå emot och klara av en förändring, samt återhämta sig och vidareutvecklas. 

En entreprenör får inte ge upp i första taget, det är flera motgångar att räkna med under utvecklingsfasen från ett första koncept till en produkt, som faktiskt hittar sin plats på marknaden med betalande och nöjda kunder.

Denna samma resiliens gäller alltså investerare – i min placeringsportfölj finns flera bolag som kommit genom 2-4 dödsdalar, dvs klarat av att vända ett negativt kassaflöde till positiva framgångar över tiden. 

För att detta skall lyckas behövs också hjälp från goda rådgivare och placerare som hjälper teamet med att accelerera inlärningsprocessen.

Under den senaste tiden har jag varit med om att investera i Sofokus Ventures nya placeringsbolag Digital Heart Capital Oy, där jag också är styrelseordförande. 

Vi har som avsikt att placera i nya uppstartsbolag inom plattformsekonomin, där det finns stora möjligheter till framgång, men även en stor risk för att misslyckas.

Ett annat exempel är design- och home décor bolaget FUNKalla Oy, som grundades av konstnärinnan Johanna Oras. FUNKalla kombinerar konst med inredningsartiklar såsom borddukar, gardiner och övriga inredningstextilier, samt funktionella föremål för olika aktiviteter såsom yogamattor. 

Tiden får utvisa om vi lyckas växa i Finland och Europa, det finns betydligt äldre företag i branschen som har lyckats även i Asien.

Sist men inte minst vill jag ställa upp för företagare i Åbolands skärgård, där jag själv är bosatt. Jag är just i skrivande stund i färd att hjälpa en vän och modig entreprenör med en nystart av catering och restaurangverksamhet i skärgården.

Huvudsyftet i mitt samarbete med olika företagare är inte att göra mer pengar, utan att dela av mina erfarenheter och kunskap för att hjälpa entreprenörer att lyckas. 

Jag önskar alla företagare ett bättre år 2021 och tag kontakt om du har en idé du känner att är värd att utvecklas vidare.

Lisää >
12.01.2021

Kom ihåg era närmaste och gör 2021 till ett år värt att leva

KOLUMN I ÅBO UNDERRÄTTELSER

Timo Ketonen

Jag vill inleda min första kolumn genom att visa tacksamhet för att få skriva till så många läsare av den lokaltidning jag gillat att läsa alltsedan min skoltid. Livet är lokalt är en alltjämt fungerande slogan – inte minst för en infödd Åbobo som nyligen fullföljt sin dröm om att flytta ut till skärgården.

Min dotter föddes i London 1992 och då bodde vi ’mitt i byn’ Chelsea i närheten av Knightsbridge. Då tänkte jag högt att om jag någon gång senare i livet har möjlighet till det vill jag bo ute i skärgården. På riktigt. Kustö var det första valet och sedan Harlax i Åbo. Men båda var förorter till en stad i Åboland. 

När jag skriver denna kolumn denna söndagsmorgon ute på Snäckudden känner jag närheten till havet och naturen på ett helt annat, mycket mer personligt sätt. Jag kan väl säga att jag äntligen funnit lycka i mitt boende och ro i en rastlös själ.

En sak jag funderat djupt och ingående på under hela det gångna året 2020, i synnerhet efter flytten till ensligheten i skärgården, är hur vi människor tycker och tänker om varandra. Det har ju varit ett märkligt år, som vi alla vet och känner djupt inom oss.

Jag vill komma tillbaka till en text som jag skrev på allhelgonadagen, för att visa respekt för våra medmänniskor:

”Idag minns vi alla de som gått bort, våra nära och kära, samt givetvis alla de personer som finns med oss i dag, tacksam för deras kärlek och vänskap. Jag vill även ägna en tanke till de som gått vilse i sina liv. Ingen att förglömma. Jag är ödmjukt tacksam för att jag har så fina barn och så kära vänner.”

Många kanske tycker att sociala medier är ’so last season’, måhända har de rätt och det är ju ett val ni har i era egna händer. Det gjorde även jag när coronapandemin slog till i mars. Orkade inte läsa folks inlägg, varken negativa eller positiva. Orkade inte skriva nåt alls. Orkade inte längre med nyheter i traditionella medier, som handlade enbart om folks elände och ’världens undergång’ Kände en stark ångest – det var jobbigt i näringslivet, tufft för företagare och löntagare, kämpigt för oss alla.

Men det gäller att komma igen och att vara resilient: de tidigare generationerna har bemött långt värre svårigheter såsom världskrig och den svarta döden. I dag känns livet som nån typ av ’new normal’, det är många av oss som jag bemöter i vardagen som inte vill befatta sig med negativa nyheter eller negativa tankar längre.

Jag har mest känt mig positiv ända sedan hösten. Jag är frisk, känner mig relativt åldersbefriad, jobbar aktivt och har varit med om att grunda två nya företag i höstas (mer om detta i en senare kolumn) och är full av livslust. Det gäller att vända det negativa till något gott istället.

Detta kräver resiliens, det vill säga en förmåga att hantera förändringar. Vi alla kan göra det genom att visa empati och medkänsla; genom att motionera, äta hälsosamt och åtminstone försöka leva ett sunt liv. Nej, jag har inte blivit religiös. Men jag känner än stark tro på framtiden. Jag tror att vi alla ska ge livet en chans till.

Det tycker jag att vi gott kan göra inför detta nya år, låtom oss göra 2021 till ett mycket bättre år då vi får leva en normal, fast annorlunda vardag än den vi kände igen innan mars 2020.

En av mina favoritartister är Marie Fredriksson, som gick bort allt för tidigt i december 2019, endast 61 år gammal. Träffade henne med sin familj en gång i SAS loungen på Arlanda. Då var hon redan sjuk, men hade livsglädjen kvar. Hon hälsade vänligt och pratade en stund med mig. Jag sade att hennes musik betytt mycket för mig. Hon har skrivit så många fina sånger, men den som har titeln ”Tro” är kanske den finaste av alla.

Refrängen går: 

Jag vill känna morgondagen nalkas här i lugn och ro i en vintervärld, finns det någon tro? /Jag vill känna önskan om en tid så ljus som friheten / Känna tro igen

Lisää >
28.10.2019

It’s all about Impact

Ville Eromäki

This headline has been the key message at the business events I’ve participated in during the last two months. The Shift Business Festival and Sijoittaja 2019- fair were good examples of this.

The Shift Business Festival connected investors, entrepreneurs and other guests around the world at the beautiful Ruissalo shipyard in Turku during the last week of August. The weather rewarded the visitors with sunshine and a good atmosphere. Many visitors agreed it was the best Shift event to date.

The festival started already on Thursday 28th Augusta with a side event Å Pitch where Mika Pyykkö from SITRA held an interesting speech about impact investing and how SITRA is making the impact through their SIB:s (Social Impact Bonds). But what do they mean with SIB, what is it about?

Social Impact Bond (SIB)

There are many instruments for impact investing and maybe the easiest to measure is the SIB model that SITRA uses. Even if the name reflects to a bond instrument, the SIB is really more like a fund instrument (contracts of different projects) that connects the money from SITRA, institutional and private investors with the service providers.

In the SIB model institutional and private investors invest in projects that promote well-being. The return on the investments depends on how well the projects succeed with the concrete, measurable positive impact targets that they are tied to. If the SIB-contract reaches its targets, investors receive the desired return and the society the pre-measured impact in a sense of wellbeing.

According to SITRA, each year, central government and local authorities in Finland make procurements valued at approximately 35 billion euros, so achieving an impact also implies more efficient use of billions of euros of tax revenue. 

Taaleri as the frontrunner 

Besides SITRA, maybe the most visible privately-owned firm with an impact message in the financial markets is Taaleri Plc. Also, as a main speaker at the Sijoittaja 2019 fair, Taaleri has been the frontrunner with impact investing since 2010 when their first wind energy fund was presented to the public. 

Today Taaleri’s assets under management of wind and solar energy funds reaches a level of almost one billion euros and with these funds 1.2 million tons of carbon dioxide emissions have been saved from polluting the environment. The amount corresponds to the yearly emissions of almost 120,000 Finnish people. This, if some, is a pretty measurable positive impact! Besides the impact, Taaleri’s wind and solar energy funds have offered approximately 15 % return in average to the investors. Impact investing doesn’t have to be some charity investments as these numbers show. (Arvopaperi, 2019)

Thankfully also the other players in the financial market are wakening up. One good example is Osuuspankki that recently launched their Global Impact Fund where OP and Finnfund co-operate and promote the measurable well-being in accordance with the United Nations 17 sustainable goals. 

It’s about ecological handprint, not just a footprint!

There are a lot of funds that boast a responsible investment strategy, but at least to my knowledge, usually these kinds of funds mainly exclude bad companies that are not suitable for responsible investments without really creating any new positive impact. It should be more about impact, not just investing responsibly.

To have a positive measurable impact is also the agenda we want to achieve with Aboa Advest. Since 2015, we, as a small Finnish family office, have wanted to transfer some measurable good into the society and environment, while aiming at a financial return over time. We take a rather long-term view with our investments in startups and growth companies.

It’s not too late for the others to join. In order to offer the life we have to our grandchildren and to be able to enjoy the weather we had at The Shift Business Festival, the world needs more significant investments with an impact from all the actors in the financial markets, not just from the small ones.

With impactful regards,

Ville Eromäki / Partner at Aboa Advest Oy

Lisää >