Suomalainen Plantui kasvaa maailmalla – Food Tech on globaali kasvubisnes

25.11.2016

Plantuin visio, missio ja strategia

Plantui on design ja foodtech yritys, joka on erikoistunut kasvatusprosessiin ja viljelyyn sisätiloissa.

Plantui visiona on olla alan johtava kasvien ja yrttien sisäkasvatusteknologiaan ja sitä hyödyntävien laitteiden ja kasvatuskapseleiden tuottaja maailmassa. Me uskomme, että tulevaisuudessa kasvit kasvatetaan lähellä paikkaa, jossa ne myös kulutetaan. Tuontanto tulee siirtymään isoista tuotantoyksiköistä koteihin ja ravintoloihin.

Markkinan kasvun moottorina ovat seuraavat trendit:

  • Kaupungillistuminen: Vuonna 2015 yli 4 miljardia ihmistä asuu kaupungeissa. Tuo määrä on 54% koko maailman väestöstä.
  • Ruoanlaitto ja lähiruoka: Kasvavaa kiinnostusta ruoanlaittoa, yrttejä ja salaatteja kohtaan.
  • Hyvinvointi ja terveys: Ihmiset ovet tietoisempia terveydestään ja siitä mitä he syövät.

Plantuin missiona on luoda paras kasvien ja yrttien sisäkasvatuskokemus. Plantuin toimintaa ohjaa asiakaskokemus. Strategian ytimessä on sisäkasvatusteknologia ja sitä hyödyntävä sisäkasvatustuote ja kasvatukseen vaadittavat kasvikapselit. Suunnitteilla on jo seuraavan sukupolven tuotteet ja kasvivalikoiman laajentaminen, tavoitteena erityisesti kasvikapseleiden myynnin vauhdittaminen.

Plantui on kehittänyt ainutlaatuisen kasvatusmenetelmän yrttien ja kasvien sisäviljelyyn. Innovaatio perustuu asiantuntijaryhmän tutkimukseen yrttien ja kasvien tarvitsemien ravinteiden, veden ja valon optimoinnista. Ensimmäinen teknologiaa hyödyntävä tuote on syksyllä 2014 lanseerattu Plantui Smart Garden, joka on saanut erinomaisen vastaanoton kuluttajilta. Plantuin kasvatusmenetelmä on patentoitu (IPR).

Plantui myynti kasvaa – nyt jo 15 maassa

Plantuin tavoitteena on nopea kasvu ja kansainvälistyminen 2016-2017 kuluessa uusien kasvatusalustojen ja lisensioinnin avulla. Plantuin tavoitteena on tuoda markkinoille uusia kasvatusmenetelmää hyödyntäviä kasvatusalustoja yksityishenkilöiden ja yritysten käyttöön ja kiihdyttää kasvikapseleiden myyntiä. Plantuin strategiaan kuuluu lisäksi kasvatusmenetelmän lisensointi kasvun edelleen vauhdittamiseksi. Syksyllä 2016 toimme markkinoille Plantui uuden kasvuvalon (light block), joka mahdollistaa esim. chilin ja tomaatin kasvattamisen.

plantui-light-block

Plantuin myynti alkoi Tanskassa ja Suomessa 2014. Markkinat kasvavat ja vuonna 2015 etabloidumme mm. Hollantiin, Japaniin ja Singaporeen. Sveitsissä Plantuilla on uusi jälleenmyyjä joka aloitti elokuussa 2016. Japanissa myynti on laajentunut Tokiosta Osakaan. Englannissa maineikas tavaratalo Harrods aloitti Plantuin myynnin marraskuussa 2016.

harrods-uk

 

Vuoden 2015 aikana uudistettiin Plantui.com verkkopalvelu kuluttajille sekä luotiin oma verkkokauppa. Plantui on myynnissä monessa verkkokaupassa Euroopassa ja Aasiassa.

Alkuvuodesta 2016 toimme markkinoille pienemmän Plantui 3 mallin ja laajensimme tuoteperheen kattamaan lapsille ja vanhemmille suunnatun Moomin Gardenin, jossa yhdistyy kasvun ihmeen kokeminen sekä tarinallisuus yhteistyössä Moomin Charactersin kanssa. Marraskuussa 2016 Plantui aloitti yhteistyö Moomin International Kindergartenin kanssa Tokiossa ja myös suomalaiset päiväkodit ja ala-asteet ovat saaneet Moomin Gardenin opetuskäyttöön.

Moomin by PlantuiMoomin-Book-Sample-1024x567

MG3_campaign-picMG3-SECONDPOST

moomin-international-kindergarten-tokyo-logo moomin-kid-tokyo

Nopeasti kasvava ja mullistuva Foodtech -sektori on herättänyt viime aikoina paljon kiinnostusta pääomasijoittajien keskuudessa. Plantuin tavoitteena on kannattavan liiketoiminnan rakentaminen globaaleilla markkinoilla yhteistyössä jakelukumppanien kanssa.

Yhteistyö

Plantuin CTO Kari Vuorinen otti yhteyttä Timo Ketoseen kesällä 2013. Plantuin kanssa olemme tehnyt yhteistyötä syksystä 2013 lähtien palvelumuotoilun ja asiakasprofiloinnin puitteissa, aluksi palvelumuotoilutoimisto PALMUn kautta. Tavoitteena oli luoda paras asiakaskokemus Plantui Smart Gardenin käyttäjille ja kehittää myös digitaalista asiakaskokemusta mm. kasvitietopalvelun avulla. Vuoden 2015 aikana rakensimme Plantuin strategian ja tuote roadmapin ydintiimin ja hallituksen kanssa.  Timo Ketonen on ollut Plantuin osakkaana toukokuusta 2014 sijoitusyhtiö Högen Oy:n kautta ja vuodesta 2015 alkaen hän on toiminut Plantui Oy:n hallituksen jäsenenä. Kesän 2016 aikana olemme uudistaneet Plantuin myyntistrategian yhteistyössä Plantuin uuden toimitusjohtaja Karri Anderssonin ja hallituksen kanssa. Go2Market strategiaa olemme täsmentäneet vuoden 2016 aikana.