Plantuis försäljning växer i Europa och Sydostasien – nya kapitalinvesteringar stöder tillväxten

15.12.2016

Plantui Press meddelande, publiceras 15.12.2016 kl. 6.00

Plantui, som tillverkar smarta miniträdgårdar, har expanderat till nya marknader i Europa och Asien och har redan försäljning i 18 länder. Försäljningen i Europa har tagit fart tack vare ett återförsäljaravtal med lyxvaruhuset Harrods. Plantui har under årets lopp fått in över en miljon euro i kapitalinvesteringar. Med hjälp av denna finansiering satsar Plantui nu på en stark tillväxt på den sydostasiatiska marknaden.

Det finländska uppstartsföretaget Plantui Oy, som tillverkar smarta miniträdgårdar, har framgångsrikt slutfört sin nyaste investeringsrunda. Under årets lopp har Plantui sammanlagt fått in över en miljon euro i kapitalinvesteringar, varav en tredjedel från asiatiska privatinvesterare.

Målet är en stark tillväxt i Sydostasien där man i december har grundat Plantui Asia LLP. I Singapore öppnas ett eget säljcenter (Sales Hub) i början av 2017 för att mer effektivt kunna tillgodose den lokala efterfrågan i länderna i Sydostasien. Den nätbutik som öppnades i november betjänar redan aktivt marknaden i Sydostasien.

  • I Asien är marknaden för smarta trädgårdar och inomhusträdgårdar på en helt annan nivå än i Finland, eftersom människor på grund av utrymmesbrist inte har möjlighet att odla sina egna växter utomhus. Plantui Smart Garden sparar avsevärt med vatten jämfört med traditionell odling och vitaminhalterna i växter som odlats med hjälp av Plantui är upp till fem gånger så höga jämfört med växter som odlats traditionellt. Inomhusodlingstrenden är nu på stark uppgång och Plantui är en av de ledande aktörerna på marknaden, säger Plantuis verkställande direktör Karri Andersson.

I Asien går tillväxtstrategin ut på att satsa allt effektivare på lokal marknadsföring och försäljning och att därigenom göra förtaget mer känt. John Cheah, delägare i Plantui ASIA LLP, är en investerare från Singapore som länge arbetat med odling och han ser en enorm potential på den asiatiska marknaden.

  • Plantui kombinerar två faktorer som väcker internationellt intresse: food tech och finländsk design. Särskilt i asiatiska länder uppskattar man finländsk design. I takt med att matteknologin utvecklas kommer grönsakerna allt oftare att odlas där de konsumeras. Plantui gör just detta, på ett ekologiskt och kemikaliefritt sätt, säger Cheah.

Plantui växer aktivt även i Europa. Lyxvaruhuset Harrods i London ingick under hösten ett återförsäljaravtal med Plantui och de smarta trädgårdarna har sålts på Harrods sedan november. Harrods är populärt särskilt bland asiater och nu under den livliga julsäsongen har varuhuset avsevärt bidragit till att göra Plantui känt, och genom Harrods har intresset för företaget vaknat även på andra marknader.

Plantui, som grundats år 2012, säljer för närvarande smarta trädgårdar i 18 länder. Omsättningen har vuxit kraftigt i år och förväntas bli fördubblad under 2017.

Närmare information: 

Karri Andersson,
Verkställande direktör, Plantui Oy
Tfn 050 3718 882, karri.andersson@plantui.com

Plantui is a Design & Food Tech company with focus on the growth process in hydroponic indoor gardening. We believe that everyone deserves a garden.


Aboa Advest has been working with Plantui since 2015 with its Go2Market strategy and assisting in finding investors to boost the growth of the company John Cheah has become a close friend and partner for the Plantui team. He is now working hard with his local partners to implement these plans:

“On 1st January 2016, The ASEAN Economic Community (“AEC”) comprising of the 10 South East Asian countries, kicked in. During the 49th ASEAN Foreign Minster’s Meeting in Vientiane, a Joint Communique was issued on 24.7.2016 on “Turning Vision into Reality for a dynamic ASEAN Community” which reaffirms AEC and set a timeline for full economic integration.

ASEAN has a total population of 629 million with USD2.4 trillion ASEAN economy in 2015. With one of the objectives being “a single market and production base”, the adoption of ASEAN Economic Blueprint 2025 will guide ASEAN’s economic integration from now to 2025.

During one of Timo Ketonen’s visit to Asia in 2015, the idea of a Plantui based in Asia was mooted which include a distribution hub to achieve competitive costs & faster delivery to Plantui’s clients in Asia.

With the AEC now in place and working towards full economic integration by 2025, Plantui sees that now is the time for Plantui to embark on tapping the tremendous opportunities ASEAN has to offer and riding on ASEAN market opportunities, also the opportunities in the wider Asian countries,.

As a first step towards the objective of expansion into AEC and in tandem, into wider Asia, our Singapore partners: John Cheah & Tony Seah registered a company: Plantui Asia LLP to focus primarily on the following:

  1. to seek & appoint distributors in AEC who are like-minded and passionate about Plantui;
  2. to examine the possibility of a Singapore Hub or even a hub in any of ASEAN member countries, which can best achieve the connectability of deliveries, economies of scale and more. A lot of time and effort will be put in place to comprehensively examine the potential before the concept of a Singapore (or in any ASEAN member country) Hub can be realised.”

plantui-kids-in-singapore

Plantui CTO Kari Vuorinen with Singapore’s future leaders in world conservation

For more information please contact:

John Cheah
Smart Garden Nerd
Plantui Smart Garden LLP
johncheah@plantuismartgarden.com
Phone: +65 9639 3083

Plantui, Singapore website