Plantuin myynti kasvaa Euroopassa ja Kaakkois-Aasiassa – uudet pääomasijoitukset tukevat kasvua

15.12.2016

Plantui Tiedote julkaisuvapaa to 15.12 klo 6.00

Älypuutarhoja valmistava Plantui on laajentunut uusille markkinoille Euroopassa ja Aasiassa ja myyntiä on jo 18 maassa. Euroopan myyntiä vauhdittaa luksustavaratalo Harrodsin kanssa tehty jälleenmyyntisopimus. Plantui on kerännyt vuoden aikana yli miljoonan euron pääomasijoituksen. Rahoituksella Plantui hakee nyt vahvaa kasvua Kaakkois-Aasian markkinoilta.

Suomalainen älypuutarhoja valmistava startup-yritys Plantui Oy on päättänyt onnistuneesti uusimman sijoituskierroksensa. Plantui on kerännyt vuoden aikana kaikkiaan yli miljoonan euron pääomasijoituksen, josta kolmasosa on aasialaisilta yksityissijoittajilta.

Tavoitteena on vahva kasvu Kaakkois-Aasiassa, jonne on joulukuussa perustettu Plantui Asia LLP. Singaporeen avataan oma myynnin keskus vuoden 2017 alussa, jolla vastataan paikalliseen kysyntään entistä tehokkaammin. Myös marraskuussa avattu verkkokauppa palvelee jo aktiivisesti Singaporen markkinoita.

  • Aasiassa äly- ja sisäpuutarhojen markkinat ovat aivan eri tasolla kuin Suomessa, sillä tilan puutteen vuoksi monien ei ole mahdollista kasvattaa omia kasveja ulkona. Laite säästää merkittävästi myös vettä perinteiseen kasvattamiseen verrattuna, ja Plantuilla kasvatettujen kasvien vitamiinipitoisuudet ovat jopa viisinkertaiset perinteiseen kasvattamiseen verrattuna. Sisäkasvattamisen trendi on nyt vahvasti nouseva, ja Plantui on ensimmäisten joukossa markkinoilla, sanoo Plantuin toimitusjohtaja Karri Andersson.

Aasiassa kasvustrategiana on paikallisen markkinoinnin ja myynnin entistä vahvempi aktivointi ja sitä kautta tunnettuuden kasvattaminen. Plantui ASIA LLP:n osakas, singaporelainen sijoittaja ja kasvattamisen parissa pitkään työskennellyt John Cheah näkee valtavan potentiaalin Aasian markkinoilla.

  • Plantuissa yhdistyy kaksi kansainvälisestikin kiinnostusta herättävää asiaa: food tech ja suomalainen design. Erityisesti Aasian maissa näkyy arvostus suomalaista muotoilua kohtaan. Ruokateknologian kehittyessä kasvikset tullaan yhä useammin tulevaisuudessa kasvattamaan siellä, missä ne syödään. Plantui tekee siitä ekologista ja kemikaalivapaata, sanoo Cheah.

Plantui kasvaa aktiivisesti myös Euroopassa. Lontoolainen luksustavaratalo Harrods solmi syksyllä jälleenmyyntisopimuksen Plantuin kanssa ja älypuutarhoja on myyty Harrodsissa marraskuusta lähtien. Erityisesti aasialaisten suosiossa oleva Harrods on toiminut merkittävänä tunnettuuden kasvattajana Plantuille vilkkaan joulusesongin alla, ja Harrodsin myötä myös muilla markkinoilla on herännyt kiinnostus Plantuihin.

Vuonna 2012 perustettu Plantui myy tällä hetkellä älypuutarhoja 18 maassa. Myynti on kasvanut vahvasti vuoden 2016 aikana ja liikevaihdon odotetaan kaksinkertaistuvan vuoden 2017 aikana.

Lisätietoja: 

Karri Andersson,
Toimitusjohtaja, Plantui Oy
Puh. 050 3718 882, karri.andersson@plantui.com

Plantui is a Design & Food Tech company with focus on the growth process in hydroponic indoor gardening. We believe that everyone deserves a garden.


Aboa Advest has been working with Plantui since 2015 with its Go2Market strategy and assisting in finding investors to boost the growth of the company. John Cheah has become a close friend and partner for the Plantui team. He is now working hard with his local partners to implement these plans:

“On 1st January 2016, The ASEAN Economic Community (“AEC”) comprising of the 10 South East Asian countries, kicked in. During the 49th ASEAN Foreign Minster’s Meeting in Vientiane, a Joint Communique was issued on 24.7.2016 on “Turning Vision into Reality for a dynamic ASEAN Community” which reaffirms AEC and set a timeline for full economic integration.

ASEAN has a total population of 629 million with USD2.4 trillion ASEAN economy in 2015. With one of the objectives being “a single market and production base”, the adoption of ASEAN Economic Blueprint 2025 will guide ASEAN’s economic integration from now to 2025.

During one of Timo Ketonen’s visit to Asia in 2015, the idea of a Plantui based in Asia was mooted which include a distribution hub to achieve competitive costs & faster delivery to Plantui’s clients in Asia.

With the AEC now in place and working towards full economic integration by 2025, Plantui sees that now is the time for Plantui to embark on tapping the tremendous opportunities ASEAN has to offer and riding on ASEAN market opportunities, also the opportunities in the wider Asian countries,.

As a first step towards the objective of expansion into AEC and in tandem, into wider Asia, our Singapore partners: John Cheah & Tony Seah registered a company: Plantui Asia LLP to focus primarily on the following:

  1. to seek & appoint distributors in AEC who are like-minded and passionate about Plantui;
  2. to examine the possibility of a Singapore Hub or even a hub in any of ASEAN member countries, which can best achieve the connectability of deliveries, economies of scale and more. A lot of time and effort will be put in place to comprehensively examine the potential before the concept of a Singapore (or in any ASEAN member country) Hub can be realised.”

plantui-kids-in-singapore

Plantui CTO Kari Vuorinen with Singapore’s future leaders in world conservation

For more information please contact:

John Cheah
Smart Garden Nerd
Plantui Smart Garden LLP
johncheah@plantuismartgarden.com
Phone: +65 9639 3083

Plantui, Singapore website