Plantui växer på den globala marknaden – alla förtjänar en egen trädgård inomhus

25.11.2016

Plantuis vision, affärsidé och strategi

Plantui är ett design och foodtech företag, som har specialiserat sig på processen för odling inomhus.

Plantuis vision är att vara branschledande i processen för att odla växter och örter inomhus. Vi tror på en framtid då alla växter och örter odlas nära den plats där de konsumeras. Det kan aldrig bli enklare att odla grönt hemma än med en Plantui Smart Garden. Plantuis mission är att erbjuda den bästa kundupplevelsen för odling hemma och t.ex. på restaurangen i ditt hemkvarter.

Marknaden växer genom dessa trender:

  • Urbanisering: År 2015 mer än 4 miljarder människor lever i städer, 54% av hela befolkningen.
  • Matlagning och lokal mat: Växande intresse för matlagning och i användningen av örter och sallader.
  • Välbefinnande och hälsa: Folk är mer medvetna om sin hälsa och vad de äter.

Plantui ™ Smart Garden kombinerat med ett urval av växtkapslar garanterar den bästa kundupplevelsen för att odla dina egna växter hemma. Rena, fräscha, hälsosamma och välsmakande grönväxter utan mylla och bekämpningsmedel. Innovationen bygger på en expertgrupps forskning i hur växter och örter växer optimalt genom en kombination av rätt ljusspektrum, näringsämnen och automatisk vattning. Plantui har patenterat sin växtmetod.

Plantuis försäljning växer – finns nu i 20 länder

Plantuis målsättning är att uppnå en snabb tillväxt och internationalisering under åren 2016-2017 genom att lansera flera nya plattformar för odling inomhus, samt licensiering av teknologin. Plantui kommer att påskynda tillväxten genom införandet av nya Smart Garden plattformar och skräddarsydda tjänster för att driva försäljningen av växtkapslar, t.ex. experimentella kit för dig som har ett intresse av ett stort urval av örter. Hösten 2016 lanserade en ny produkt (light block) för de som gärna odlar chili, tomater och andra höga växter.

plantui-light-block

Plantui introducerades till markaden år 2014, först i Danmark och Finland. Vi har lanserat vår Smart Garden i nya länder inklusive Holland, Japan och Singapore under 2015. Plantui säljs nu i 15 länder i Europa och Asien. Vi fick en ny återförsäljare i Schweitz i augusti 2016. I november 2016 startade försäljningen av Plantui i det anrika varuhuset Harrods i London.

harrods-uk

Under 2015 öppnade vi den nya webbsajten för konsumenter med växtinformation och vår egen webbutik på Plantui.com. Plantui finns också tillgänglig i flera online stores is Europa och Asien.

I början av 2016 lanserade vi en mindre modell Plantui 3 till ett lägre pris och introducerade Moomin Garden, avsedd för barn och deras föräldrar i samarbete med Moomin Characters. I november 2016 startade Plantui ett samarbete med Moomin International Kindergarten i Tokyo. Plantui samarbetar även med flera finska daghem och förskolor.

Moomin by PlantuiMoomin-Book-Sample-1024x567

MG3_campaign-picMG3-SECONDPOST

moomin-international-kindergarten-tokyo-logo moomin-kid-tokyo

Det snabbt växande Food Tech segmented her väckt intresse bland professionella placerare. Plantuis målsättning är att uppnå en lönsamt tillväxt på den globala marknaden, tillsammans med utvalda distributörer och återförsäljare.

Partnerskap

Plantuis CTO Kari Vuorinen kontaktade Timo Ketonen sommaren 2013. Timo har arbetat med Plantui sedan hösten 2013, först genom service designbyrån PALMU, med fokus på kundinsikt och kundprofiler för webbsajten och online-butiken. Timos uppgifter har inkluderat att bearbeta affärsstrategin för Plantui och dess produkt roadmap tillsammans med Plantuis nyckelpersoner och styrelseledamöter. Timo är aktieägare i bolaget sedan maj 2014 och styrelseordförande sedan mars 2017. Vi har nyligen omarbetat vår Go2Market och försälningsstrategi tillsammans med Plantuis nya vd Karri Andersson och styrelsen.