Belightful Design edustaa Suomea menestyksellä

02.09.2016

Suomalaisen Belightful Designin perhoskeidas palkittiin yhteispohjoismaisella Nordic Buzz-osastolla parhaana kestävän kehityksen liikeideana. Belightful Design valittiin voittajaksi 70 pohjoismaisen nousevan design-­ ja lifestyleyrityksen joukosta. Lisäksi Belightful Design on valittu edustamaan Suomea kansainväliseen Creative Business Cup -­kilpailuun Kööpenhaminaan.

Belightful Design on suomalainen, ekologiseen muotoiluun erikoistuva yritys, jonka ensimmäinen tuote on palkittu Perhoskeidas. Perhoskeitaan voi ripustaa puutarhaan tai parvekkeelle houkuttelemaan perhosia ruokailemaan. Yrityksen tavoitteena on tarjota ihmisille mahdollisuus tukea luontoa designin avulla. Kansainvälisillä markkinoilla perhosia tuetaan ruokinnalla ja erilaisia ruokintalaitteita on tarjolla useita. ”Perhoskeitaamme erottuu muotoilullaan, se on suunniteltu vain perhosille. Näin nektari ei haihdu nopeasti eikä kerää muita ötököitä”, kertoo toimitusjohtaja Miia Liesegang.

Tutkimustenkin mukaan luonto on ihmisille tärkeä voimavara ja Belightfulin tavoitteena onkin tuoda luonto lähemmäs jokapäiväistä elämää. Kaupungistumisen myötä perhoset tarvitsevat tukea. Viimeisten 25 vuoden aikana Euroopan perhoskanta on vähentynyt 50 prosenttia. Perhosharrastajia on maailmalla kymmeniä miljoonia ja harrastus onkin nykyään yhä enemmän perhosten valokuvaamista kuin niiden keräämistä. Perhoskeitaan avulla harrastajamäärien uskotaan kasvavan.

Palkinnon jakoi Formex-­organisaatio, joka kertoi Belightfulin edustavan voimaannuttavaa luontokokemusta. ”Liikeidea ei tuo pelkästään luontoa luoksemme, vaan kannustaa meitä järkevään kulutukseen”, kerrotaan palkinnon perusteissa. Palkintona kilpailussa oli vuoden 2017 Formexissa osasto Young Designers-­‐alueella.

Kilpailumenestystä on tullut muualtakin. Belightful Design on valittu edustamaan Suomea kansainväliseen Creative Business Cup -­kilpailuun Kööpenhaminaan. Creative Business Cup (CBC) on kansainvälinen luovien alojen kilpailu, jossa haetaan uusia, luovaan osaamiseen liittyviä liikeideoita. CBC Suomi-­kilpailun suojelijana toimii elinkeinoministeri Olli Rehn.

Naisvetoisella startupilla on kunnianhimoinen tavoite lähteä suoraan kansainvälisille markkinoille. Perhoskeidas lanseerataan Iso-­Britanniassa ensi vuonna. ”Markkinoille meno vaatii kunnon taustatyön, olemme valmistelleet tätä yli vuoden” kertoo myyntijohtaja ja toinen perustaja Taina Tallala. Belightful Design on jo kerännyt pre-­seed rahoituskierroksella mm. enkelisijoittajilta 190 000€. Rahan avulla on mm. tuotettu 1. protoerä ja testattu sitä eri mantereilla ja tulokset ovat loistavat. Belightful Design avaa kansainvälisen joukkorahoituskampanjan 2.9, jolloin Perhoskeidas on tilattavissa IndieGoGo:sta. Mahdollinen myynnistä tuleva raha ohjataan tuotannon käynnistämiseen.

Belightful image

Yhteydenotot:

Miia Liesegang, Toimitusjohtaja

Email: miia@belightfuldesign.com

Taina Tallala, Myyntijohtaja

Email: taina@belightfuldesign.com

www.belightfuldesign.com

Palkinnot:

1. sija, Paras kestävän kehityksen liikeidea, Nordic Buzz, Formex 2016

1. sija, Creative Business Cup Finland, finaali Kööpenhaminassa 19.-­20.11.2016

1. sija, KasvuOpen, Varsinais-­Suomen osakilpailu, finaali Kasvun Open karnevaalissa 26.-27.10.2016

London International Creative Competition, LICC, kunniamaininta sarjassa ”Environmental Design”

1. sija, Avek cd2 2016

1. sija Creative Business Camp 2016

1. sija, Boost Startup Journey 2015