11.06.2018

Kansainvälinen tuotekehityskumppani kiinnosti

Plantui Oy:n mediatiedote, julkaisuvapaa 11.6.2018 klo 9

 

Kansainvälinen tuotekehityskumppani kiinnosti

Plantui onnistui keräämään 1,4 miljoonan euron kokonaisrahoituksen

 

Suomalainen, älypuutarhoja kehittävä Plantui Oy on tehnyt onnistuneen rahoituskierroksen. Mukana rahoituspaketissa on yhtiön aiemmat osakkaat ja merkittäviä yksityisiä sijoittajia, kuten toinen Supercellin perustajista Mikko Kodisoja, teollisuusneuvos Liisa Leino, Harvian toimitusjohtaja Tapio Pajuharju, sekä Anne ja Jukka Laiterä perheineen. Uusia sijoittajia houkutteli erityisesti Plantuin toukokuussa tekemä OEM-tuotesopimus globaalin liiketoimintakumppanin kanssa.

 

Plantui Oy on allekirjoittanut OEM-sopimuksen kansainvälisen kumppanin kanssa, joka on yksi maailman johtavista kodinkonevalmistajista.

 

– Vuosi sitten asetimme tavoitteeksi globaalin liiketoimintakumppanin löytämisen, jotta pystymme kasvattamaan jakelua, myyntiä ja markkinointia. Sinnikkyytemme palkittiin, ja olemme löytäneet Plantuille kumppanin, parhaan mahdollisen sellaisen, kertoo Plantuin hallituksen puheenjohtaja Timo Ketonen.

 

Tällä hetkellä Plantui keskittyy kansainvälisen kumppaninsa kanssa tuotekehitykseen, jonkatulokset lanseerataan IFA-messuilla Berliinissä 31.8.2018. Plantui jatkaa panostuksia myös kansainväliseen liiketoimintaansa: yrityksen jälleenmyyntiverkosto on laajentunut jo 22 maahan Euroopassa, Aasiassa ja Pohjois-Amerikassa.

 

 

Voimaa tuotekehitykseen ja kansainvälistymiseen

 

Yhteistyö globaalin liiketoimintakumppanin kanssa innosti nykyisiä ja uusia sijoittajia. Plantuin kaksi erillistä osakeantia keräsivät yhteensä 923 010 euroa. Osa rahoituksesta tulee 0,5 miljoonan euron pankkilainasta, joten koko rahoituspaketin summa ylittää 1,4 miljoona euroa.

 

– Kotipuutarha- ja food tech -kategoria kasvaa tällä hetkellä huimasti maailmanlaajuisesti, kertoo Plantuin toimitusjohtaja René Österman. Rahoituskierroksen tuotot suunnataan myyntiin ja markkinointiin, erityisesti panostamme digitaaliseen markkinointiin ja verkkokauppaan. Lisäksi jatkamme ammattikäyttäjille suunnatun vertikaalipuutarhakonseptin jatkotutkimusta ja -kehitystä, jatkaa Österman.

 

Rahoituskierros sai lentävän lähdön, kun Mikko Kodisoja, yksi Supercellin perustajista, teki yhtiöön sijoituksen KEM Ventures Oy:n kautta.

 

– Sisäpuutarha on maailmanlaajuisesti nopeasti kasvava trendi. Olen vaikuttunut Plantuin toiminnallisuudesta ja laadusta. Tuoreiden yrttien ja salaattien kasvattaminen tukee myös paikallista, luonnonmukaista elintarviketuotantoa, mikä on hyvässä sopusoinnussa kestävän investointifilosofiamme kanssa, kertoo Kodisoja sijoituspäätöksestään.

 

Yhtiön osakkaat muodostavat vahvan verkoston

 

Plantui Oy:llä on yhteensä yli 200 osakasta 15 maassa. Nämä kaikki ovat osa Plantuin kasvavaa kansainvälistä verkostoa. Kodisojan lisäksi myös useat muut merkittävät suomalaiset liike-elämän edustajat sijoittivat Plantuihin, heidän joukossaan muun muassa teollisuusneuvos Liisa Leino ja Tapio Pajuharju, sekä Anne ja Jukka Laiterä perheineen. Yhtiön suurimpiin osakkeenomistajiin lukeutuvat Timo Ketonen perheineen kahden sijoitusyhtiön kautta (Aboa Advest Oy ja Högen Oy), Kari Heinistö sijoitusyhtiö Högen Oy:n kautta, Sean Lim Malesiasta, Ojala & Saari Oy, Luka Holding Oy, Aura Pääomasijoitus Oy, LähiTapiola Keskinäinen Henkivakuutusyhtiö, enkelisijoittaja Leena Niemistö, Eficaz Capital Oy, Timo Nykänen, Hopaltans Oy, Possidentes Oy, UMO Capital ja Thomas Gylling kahden sijoitusyhtiönsä kautta. Myös Plantui Oy:n avainhenkilöt osallistuivat osakeantiin.

 

 

 

Lisätietoja

René Österman, toimitusjohtaja, Plantui Oy

Puh. +358 50 6636, rene.osterman@plantui.com

 

Timo Ketonen, hallituksen puheenjohtaja, Plantui Oy

Puh. +358 400 831 205, timo.ketonen@plantui.com

 

 

Plantui on suomalainen, vesiviljelymenetelmään keskittynyt älypuutarhoja kehittävä ja valmistava yhtiö. Tuotteidemme avulla jokainen voi kasvattaa tuoreita, maukkaita, puhtaita ja terveellisiä salaatteja ja yrttejä vaivatta, missä ja milloin tahansa – viherpeukaloa ei tarvita. Kaikki tuotteemme suunnitellaan ja osittain valmistetaan Suomessa. www.plantui.com

 

 

 

 

 

Lisää >
16.05.2018

the other danish guy – suomalainen alusvaatebrändi

 

Tiedotusvälineille, julkaisuvapaa 16.5.2018 kello 8.00

Supercellin Mikko Kodisoja sijoittaa suomalaiseen alusvaatebrändiin

 

Vuonna 2016 lanseerattu suomalainen alusvaatebrändi  the other danish guy™ ottaa seuraavan

merkittävän askeleen maailman alusvaatemarkkinoille.

Yritys on saanut sijoittajaksi Supercellin perustajiin kuuluvan  Mikko Kodisojan, jolla on vahva

kokemus yritysten nopeasta kasvattamisesta ja kansainvälistämisestä.

”Haluan nähdä lisää Suomesta lähteneitä globaaleja menestystarinoita. The other danish guy

edustaa juuri niitä asioita, joiden uskon tuovan menestystä: Asialleen omistautunut tähtitiimi,

skaalautuva bisnesmalli, kestävä kehitys ja selkeä fokus. Ja ne kalsarit ovat ihan pirun mukavat

jalassa”, sanoo Kodisoja.

 

Valtameriin hylätyistä kalaverkoista ja muusta muovijätteestä alushousuja valmistava the other

danish guy on tavoittelemassa merkittävää siivua kasvussa olevalta yli 20 miljardin euron

alusvaatemarkkinalta. Tällä hetkellä brändillä on myyntiä jo 27 maahan ja yrityksen tuotteet on

noteerattu näyttävästi maailman mediassa, esimerkiksi The Guardianissa ja Huffington Postissa.

Yritys toimii tarkasti valitulla segmentillä: sillä on vain yksi tuotekategoria ja se käy kauppaa

ainoastaan verkossa.

 

 

The other danish guyn perustaja ja toimitusjohtaja  Tommi Lähde kertoo: ”Päätimme tehdä

pelkästään kalsareita ja olla siinä maailman parhaita. Puuvilla ei ollut vaihtoehto, koska sen

kasvattaminen on niin epäekologista – vedenkulutus tuotettua puuvillakiloa kohti on yli 10 000

litraa. Tekstiiliteollisuuden on pakko keksiä vaihtoehtoja puuvillalle, ja halusimme olla

ensimmäisten joukossa hyödyntämässä uusia raaka-aineita. Valtamerien muovikatastrofi on

todellinen, ja kunhan teemme tämän riittävän isosti, jokaisella kalsariparilla on todellakin

merkitystä.”

 

”Lähtökohtamme on, että ekologisen tuotteen valinnassa ei tarvitse tehdä kompromisseja

mukavuuden, tyylin ja käytettävyyden suhteen. Kuluttajapalautteen mukaan olemme onnistuneet

erinomaisesti. Kiitellyn perstuntuman salaisuus on kankaan viimeistelyssä”.

Keskittyminen pelkkään verkkokauppaan oli the other danish guylle ilmiselvä ratkaisu: ”Ei

alushousuja kivijalkakaupassakaan soviteta. Tämä kategoria on nopeimmin kasvavien joukossa ja

kun olemme onnistuneet tekemään asiakaskokemuksesta koko ajan sujuvampaa, parempaa ja

henkilökohtaisempaa, on vaikea nähdä millä tavalla vähittäiskauppa voisi panna paremmaksi.”

Mikko Kodisojan sijoitusyhtiö KEM Ventures on the other danish guyn ensimmäinen

ulkopuolinen sijoittaja. Nykyinen rahoituskierros on vielä käynnissä.

”Olemme vasta maailmanvalloituksen alussa, mutta haemme edelleen kovia strategisia partnereita,

jotka pystyvät auttamaan yhtiötä globaalin laajenemisen seuraavissa vaiheissa”, toteaa Lähde.

 

Lisätietoja:

Tommi Lähde, p 040 734 5793

media@theotherdanishguy.com

investors@theotherdanishguy.com

www.theotherdanishguy.fi

– the most comfortable underwear to the world

Lisää >
06.04.2018

Aboa Advestin hallituksen puheenjohtajaksi Mikael Ketonen

Tiedote

 

Perheomisteisen sijoitusyhtiönAboa Advestin hallitus on uudistunut. Jatkossa yhtiön tavoitteena on laajentaa sijoitusportfoliota startupeista myös digitaalisia palvelusisältöjä tuottaviin kasvuyrityksiin.

 Aboa Advestin hallituksen puheenjohtajaksi on valittu 22-vuotias kauppatieteiden ylioppilas Mikael Ketonen. Hallituksen varapuheenjohtajaksi nimitettiin 32-vuotias KTM Jenny Eromäki. Nimitysten myötä perheomisteisen yhtiön hallitusta johtavat nuoret dynaamiset osaajat.

– Nuorina osakkaina tuomme hallitukseen tuoretta näkökulmaa. Tavoitteemme on olla vaikuttavuussijoittamisen edelläkävijä, ja haemme Aboa Advestin sijoituksilla myös mitattavaa yhteiskunnallista hyötyä, emme vain sijoitustuottoa. Perheenä meitä ohjaa myös yhteinen arvomaailma, Ketonen arvioi. Ketosen ja Eromäen lisäksi hallituksen jäseninä ja osakkaina jatkavat Catarina Ketonen, Ville Eromäki ja Timo Ketonen.

Vuonna 2015 Turussa perustettu Aboa Advest kehittää erityisesti kasvuyritysten liiketoimintamalleja ja palveluja. Lisäksi yhtiö konsultoi yrityksiä rahoitusratkaisuissa.

– Intohimonamme on auttaa startupeja ja muita kasvuyrityksiä menestymään sekä ohjata niitä markkinoinnissa, viestinnässä ja palvelumuotoilussa yhdessä kumppaneidemme kanssa, kertoo Eromäki.

 

Sijoittamista ohjaa vihreä lanka

Aboa Advest panostaa sijoitusstrategiassaan suomalaisiin vastuullisiin ja kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti toimiviin kasvuyrityksiin.

– Punaisen langan sijaan sijoitustoimintaamme ohjaa vihreä lanka eli tavoittelemme sijoituksillamme niin ekologista kuin myös sosiaalista vaikuttavuutta. Sillä on tutkitusti hyötyä myös yritystoiminnan kannattavuudelle, kertoo yhtiön toimitusjohtaja Timo Ketonen.

Aboa Advestin tähän mennessä suurin sijoitus on ollut alkuvuodesta päätetty 350 000 euron sijoitussitoumus 40 MEUR Saari I Ky -rahastoon, joka on digitalisaatioon ja palvelumuotoiluun panostava rahasto pk-yrityksille. Aboa Advestin sijoitussalkku sisältää 7 startup-sijoitusta ja karttuu kuluvana vuonna 1–2 uudella sijoituksella.

– Olemme tyytyväisiä nykyisiin sijoituksiimme ja toimintamme tulevaisuuden näkymiin. Haluamme kiittää entistä hallituksen puheenjohtajaa Juha Sumentolaa yhtiön luotsaamisesta – tästä on hyvä jatkaa, Ketonen kiittää.

 

Yhteystiedot:

 

Mikael Ketonen, hallituksen puheenjohtaja

+358 50 3031498

mikael.ketonen@aboa-advest.fi

 

Timo Ketonen, toimitusjohtaja

+358 400 831 205

timo.ketonen@aboa-advest.fi

 

 

 

Lisää >