08.08.2018

Hyönteisruokaa kehittävälle Entikselle 200k€ rahoitus

 Mediatiedote 8.8.2018 

 Hyönteisruokaa kehittävälle Entikselle 200 000 euron rahoitus 

Hyönteisruokaa kehittävä, kaupallistava ja brändäävä Entis on kerännyt 200 000 euron rahoituksen. Sijoitus käytetään elokuun lopussa julkistettavan uuden tuoteperheen kaupallistamiseen ja kansainvälistämiseen. 

´´Elokuun lopussa julkistettava uusi tuoteperheemme omaa laajan kansallisen ja kansainvälisen potentiaalin. Olemme innoissamme siitä, että saimme mukaan kokeneita ja merkittäviä yksityisiä sijoittajia. Rahoituksen turvin pystymme aloittamaan uuden tuotteemme kansainvälistämisen, minkä lisäksi tulemme vahvistamaan Sirkkasmoothie- sekä Sirkkasuklaa -tuoteperheidemme asemaa markkinoilla´´, toteaa Entiksen Samuli Taskila. 

 

 

Kyseessä yhtiön ensimmäinen rahoituskierros 

200 000 euron rahoituskierros on hyönteisruokaa kehittävän Entiksen ensimmäinen. Mukana sijoittajina ovat turkulaiset sijoitusyhtiöt Aboa Advest Oy, Aura Pääomasijoitus Oy, Monttu Ventures Oy sekä Sofokus Push Oy. Lisäksi sijoittajiin lukeutuvat Peter Seligsonin hallinnoima sijoitusyhtiö Hercculia Oy, Laiterä Consulting Oy sekä sijoitusyhtiö SilentQuote Oy. 

”Entiksessä yhdistyy vahva kasvupotentiaali – tiimi on osaava ja sitoutunut sekä tuotteen vaikuttavuus on suuri. Ruokatrendit muuttuvat ja hyönteisruoka on tulevaisuutta, sillä hyönteisten kasvatus tuottaa huomattavasti vähemmän kasvihuonepäästöjä normaaliin lihantuotantoon verrattuna. Entis sopiikin portfolioomme enemmän kuin hyvin”, tiivistää lead-investorina toimineen Aboa Advestin toimitusjohtaja Timo Ketonen. 

Lisätiedot: 

Samuli Taskila, Entis (Entomophagy Solutions Oy), puh. 044 366 8907, entis@entis.fi 

Timo Ketonen, toimitusjohtaja, Aboa Advest Oy, puh. 0400 831 205, timo.ketonen@aboa-advest.fi 

Entis on viiden turkulaisen näkemys tulevaisuuden ruoasta. Kehitämme maukasta, jännittävää ja ennen kaikkea laadukasta hyönteisruokaa jokaiseen makuun. Näemmekin hyönteiset erinomaisena ravinnonlähteenä. Hyönteiset ovat ravintoarvoltaan lihaan verrattavia, mutta niiden kasvatus tuottaa vähemmän kasvihuonepäästöjä ja kuluttaa huomattavasti vähemmän vettä kuin lihantuotanto 

 

Lisää >
11.06.2018

Kansainvälinen tuotekehityskumppani kiinnosti

 

Plantui Oy:n mediatiedote, julkaisuvapaa 11.6.2018 klo 9

 

Kansainvälinen tuotekehityskumppani kiinnosti

Plantui onnistui keräämään 1,4 miljoonan euron kokonaisrahoituksen

 

Suomalainen, älypuutarhoja kehittävä Plantui Oy on tehnyt onnistuneen rahoituskierroksen. Mukana rahoituspaketissa on yhtiön aiemmat osakkaat ja merkittäviä yksityisiä sijoittajia, kuten toinen Supercellin perustajista Mikko Kodisoja, teollisuusneuvos Liisa Leino, Harvian toimitusjohtaja Tapio Pajuharju, sekä Anne ja Jukka Laiterä perheineen. Uusia sijoittajia houkutteli erityisesti Plantuin toukokuussa tekemä OEM-tuotesopimus globaalin liiketoimintakumppanin kanssa.

 

Plantui Oy on allekirjoittanut OEM-sopimuksen kansainvälisen kumppanin kanssa, joka on yksi maailman johtavista kodinkonevalmistajista.

 

– Vuosi sitten asetimme tavoitteeksi globaalin liiketoimintakumppanin löytämisen, jotta pystymme kasvattamaan jakelua, myyntiä ja markkinointia. Sinnikkyytemme palkittiin, ja olemme löytäneet Plantuille kumppanin, parhaan mahdollisen sellaisen, kertoo Plantuin hallituksen puheenjohtaja Timo Ketonen.

 

Tällä hetkellä Plantui keskittyy kansainvälisen kumppaninsa kanssa tuotekehitykseen, jonkatulokset lanseerataan IFA-messuilla Berliinissä 31.8.2018. Plantui jatkaa panostuksia myös kansainväliseen liiketoimintaansa: yrityksen jälleenmyyntiverkosto on laajentunut jo 22 maahan Euroopassa, Aasiassa ja Pohjois-Amerikassa.

 

 

Voimaa tuotekehitykseen ja kansainvälistymiseen

 

Yhteistyö globaalin liiketoimintakumppanin kanssa innosti nykyisiä ja uusia sijoittajia. Plantuin kaksi erillistä osakeantia keräsivät yhteensä 923 010 euroa. Osa rahoituksesta tulee 0,5 miljoonan euron pankkilainasta, joten koko rahoituspaketin summa ylittää 1,4 miljoona euroa.

 

– Kotipuutarha- ja food tech -kategoria kasvaa tällä hetkellä huimasti maailmanlaajuisesti, kertoo Plantuin toimitusjohtaja René Österman. Rahoituskierroksen tuotot suunnataan myyntiin ja markkinointiin, erityisesti panostamme digitaaliseen markkinointiin ja verkkokauppaan. Lisäksi jatkamme ammattikäyttäjille suunnatun vertikaalipuutarhakonseptin jatkotutkimusta ja -kehitystä, jatkaa Österman.

 

Rahoituskierros sai lentävän lähdön, kun Mikko Kodisoja, yksi Supercellin perustajista, teki yhtiöön sijoituksen KEM Ventures Oy:n kautta.

 

– Sisäpuutarha on maailmanlaajuisesti nopeasti kasvava trendi. Olen vaikuttunut Plantuin toiminnallisuudesta ja laadusta. Tuoreiden yrttien ja salaattien kasvattaminen tukee myös paikallista, luonnonmukaista elintarviketuotantoa, mikä on hyvässä sopusoinnussa kestävän investointifilosofiamme kanssa, kertoo Kodisoja sijoituspäätöksestään.

 

Yhtiön osakkaat muodostavat vahvan verkoston

 

Plantui Oy:llä on yhteensä yli 200 osakasta 15 maassa. Nämä kaikki ovat osa Plantuin kasvavaa kansainvälistä verkostoa. Kodisojan lisäksi myös useat muut merkittävät suomalaiset liike-elämän edustajat sijoittivat Plantuihin, heidän joukossaan muun muassa teollisuusneuvos Liisa Leino ja Tapio Pajuharju, sekä Anne ja Jukka Laiterä perheineen. Yhtiön suurimpiin osakkeenomistajiin lukeutuvat Timo Ketonen perheineen kahden sijoitusyhtiön kautta (Aboa Advest Oy ja Högen Oy), Kari Heinistö sijoitusyhtiö Högen Oy:n kautta, Sean Lim Malesiasta, Ojala & Saari Oy, Luka Holding Oy, Aura Pääomasijoitus Oy, LähiTapiola Keskinäinen Henkivakuutusyhtiö, enkelisijoittaja Leena Niemistö, Eficaz Capital Oy, Timo Nykänen, Hopaltans Oy, Possidentes Oy, UMO Capital ja Thomas Gylling kahden sijoitusyhtiönsä kautta. Myös Plantui Oy:n avainhenkilöt osallistuivat osakeantiin.

 

 

 

Lisätietoja

René Österman, toimitusjohtaja, Plantui Oy

Puh. +358 50 6636, rene.osterman@plantui.com

 

Timo Ketonen, hallituksen puheenjohtaja, Plantui Oy

Puh. +358 400 831 205, timo.ketonen@plantui.com

 

 

Plantui on suomalainen, vesiviljelymenetelmään keskittynyt älypuutarhoja kehittävä ja valmistava yhtiö. Tuotteidemme avulla jokainen voi kasvattaa tuoreita, maukkaita, puhtaita ja terveellisiä salaatteja ja yrttejä vaivatta, missä ja milloin tahansa – viherpeukaloa ei tarvita. Kaikki tuotteemme suunnitellaan ja osittain valmistetaan Suomessa. www.plantui.com

 

 

 

 

 

Lisää >
16.05.2018

the other danish guy – suomalainen alusvaatebrändi

 

Tiedotusvälineille, julkaisuvapaa 16.5.2018 kello 8.00

Supercellin Mikko Kodisoja sijoittaa suomalaiseen alusvaatebrändiin

 

Vuonna 2016 lanseerattu suomalainen alusvaatebrändi  the other danish guy™ ottaa seuraavan

merkittävän askeleen maailman alusvaatemarkkinoille.

Yritys on saanut sijoittajaksi Supercellin perustajiin kuuluvan  Mikko Kodisojan, jolla on vahva

kokemus yritysten nopeasta kasvattamisesta ja kansainvälistämisestä.

”Haluan nähdä lisää Suomesta lähteneitä globaaleja menestystarinoita. The other danish guy

edustaa juuri niitä asioita, joiden uskon tuovan menestystä: Asialleen omistautunut tähtitiimi,

skaalautuva bisnesmalli, kestävä kehitys ja selkeä fokus. Ja ne kalsarit ovat ihan pirun mukavat

jalassa”, sanoo Kodisoja.

 

Valtameriin hylätyistä kalaverkoista ja muusta muovijätteestä alushousuja valmistava the other

danish guy on tavoittelemassa merkittävää siivua kasvussa olevalta yli 20 miljardin euron

alusvaatemarkkinalta. Tällä hetkellä brändillä on myyntiä jo 27 maahan ja yrityksen tuotteet on

noteerattu näyttävästi maailman mediassa, esimerkiksi The Guardianissa ja Huffington Postissa.

Yritys toimii tarkasti valitulla segmentillä: sillä on vain yksi tuotekategoria ja se käy kauppaa

ainoastaan verkossa.

 

 

The other danish guyn perustaja ja toimitusjohtaja  Tommi Lähde kertoo: ”Päätimme tehdä

pelkästään kalsareita ja olla siinä maailman parhaita. Puuvilla ei ollut vaihtoehto, koska sen

kasvattaminen on niin epäekologista – vedenkulutus tuotettua puuvillakiloa kohti on yli 10 000

litraa. Tekstiiliteollisuuden on pakko keksiä vaihtoehtoja puuvillalle, ja halusimme olla

ensimmäisten joukossa hyödyntämässä uusia raaka-aineita. Valtamerien muovikatastrofi on

todellinen, ja kunhan teemme tämän riittävän isosti, jokaisella kalsariparilla on todellakin

merkitystä.”

 

”Lähtökohtamme on, että ekologisen tuotteen valinnassa ei tarvitse tehdä kompromisseja

mukavuuden, tyylin ja käytettävyyden suhteen. Kuluttajapalautteen mukaan olemme onnistuneet

erinomaisesti. Kiitellyn perstuntuman salaisuus on kankaan viimeistelyssä”.

Keskittyminen pelkkään verkkokauppaan oli the other danish guylle ilmiselvä ratkaisu: ”Ei

alushousuja kivijalkakaupassakaan soviteta. Tämä kategoria on nopeimmin kasvavien joukossa ja

kun olemme onnistuneet tekemään asiakaskokemuksesta koko ajan sujuvampaa, parempaa ja

henkilökohtaisempaa, on vaikea nähdä millä tavalla vähittäiskauppa voisi panna paremmaksi.”

Mikko Kodisojan sijoitusyhtiö KEM Ventures on the other danish guyn ensimmäinen

ulkopuolinen sijoittaja. Nykyinen rahoituskierros on vielä käynnissä.

”Olemme vasta maailmanvalloituksen alussa, mutta haemme edelleen kovia strategisia partnereita,

jotka pystyvät auttamaan yhtiötä globaalin laajenemisen seuraavissa vaiheissa”, toteaa Lähde.

 

Lisätietoja:

Tommi Lähde, p 040 734 5793

media@theotherdanishguy.com

investors@theotherdanishguy.com

www.theotherdanishguy.fi

– the most comfortable underwear to the world

Lisää >